SALAM

buku tetamu

Monday, July 27, 2009

Kahwin ketika usia muda/belajar

En3 ni saja saya buat bagi membuka minda orang2 yang berfikiran katak bawah tempurung.Kan bagus kalo makcik2 kat kg tu pandai tgk blog.Hu3.Apapun anak2 diaorang mestilah pandai2.So..kita yang muda boleh membuka minda mereka.Pedas je bunyinya ye..Ni juga...sisipan untuk en3 walimah adik saya.Sewaktu majlis berlangsung,ramai gak yang memperkatakan muda2 nak kahwin..Bersyukur saya mempunyai emak yang apapun percakapannya asasnya ialah agama.

Bila orang berkata

"cepatnya nk kahwen".

"muda lagi nak kahwen".

Mak saya kate...

"semua Allah dah tentukan"

"Allah dah tentukan jodoh die bila"

Peristiwa ni berlaku juga 4 tahun yang lalu.Sewaktu majlis perkahwinan saya.Ketika itu suami dan saya masih belajar.Saya di tahun akhir manakala suami masih berbaki setahun setengah lagi memandangkan die bercuti 2 semester untuk belajar di Mekah.Macam tu jugalah mak saya ckp..Lama2 org bercakap, lps tu penat sendiri ye tak?Lagi2 bila die tgk kita boleh hidup sendiri.Dan sekarang saya pun dah ada anak 3. Suami saya pun dah bekerja.Cuma saya je yang berhenti kerja.Hu3.Bagi saya,orang2 yang ckp mcm tu orang yang berfikiran kolot.Memandang harta...dan itu semua dunia.Sedangkan saya berkahwin pun bukan sbb suami saya ada harta.

Di mata saya hanya memandang iman dan kasih sayangnya. Bila orang kate tang belanja majlis kahwin,mak dan abah pengantin x pun bising2.Orang lain yang susah.Padahal kita yang bagi dia makan.Ayat cm marah ni.Mak saya ckp duit boleh dicari.Coz..ni pun dikira pelaburan akhirat.Merapatkan silaturrahim,dan menghalalkan perhubungan.Bagi saya baik melabur untuk akhirat.Apa komen anda??Terima kasih mak dan abah...besar pahala kalian..

Pengalaman saya...belum cuba belum tahu

Saya suka ayat sahabat baik saya..belum cuba belum tahu.Pengalaman saya berkahwin sewaktu belajar bagi saya best.Pertama..saya dan sorang lg kwn saya (Ijat) orang yang dah kawen kat Fakulti saya.Memandangkan di Uitm agak janggal kalau berkahwin semasa belajar.Tidak seperti di UIA.Ia adalah lumrah.Malam berinai saya pun di kolej.Sgt meriah..seronok..kawan2 saya yang inaikan saya.Penuh satu bilik saya.Love you all kwn2 BCA..esp kls saya.Yang x rapat pun jadi rapat..Semasa hari pernikahan baru saya balik sbb saya masih ade kelas lagi.Urusan di rumah sudah di follow up sebelum majlis lagi...semua saya buat sikit2 waktu saya blk kg. Yang paling best..sewaktu majlis,hampir semua kawan2 saya dtg.Terima kasih kat kwn2 saya.

Bagi saya ini satu bonus sbb mereka bujang lagi.Xde komitmen cm sekarang ni..dah kawen,ada anak,bz dgn keja.Masa tu study lagi.Diaorang konvoi ramai2 dari Alor Gajah,Melaka ke Yong Peng.Itu..bagi mereka yang berkereta.Uitm pun provide satu bas untuk ke majlis saya.Terima Kasih gak pada Pengarah Kampus, Dato' Dr.Mizan Hitam.Timbalan Pengarah,Pn Azizah,En.Ramli,Pn.Jona dll...diaorang pun terkejut saya nak kawen.Bila saya ke HEP,diaorang suruh saya blk cpt uruskan majlis,tapi...saya buat gak keja saya dulu coz masa tu saya merupakan Majlis Perwakilan Pelajar 2004/2005.

Tu lah pengalaman best saya..bila saya dpt beri komitmen pada rumahtangga n study n taklifan2 saya di IPT...orang makin respect kat kita...So,bagi yang masih belajar.kalau dah terbuka nak berpasangan teruskan je niat.Jgn takut.Nak mulakan hidup mmg xde yang senang.Buah pun masam dulu sblm manis.Yang penting kalau kita tahu tanggungjawab dgn Allah,suami dan isteri,Insyallah boleh.Semua atas diri kita.Kalau nak seribu cara.La ni..zaman pun dah berubah.Zaman IT..dok dpn pc pun blh cari rezeki.Gunakan ilmu yang ada.Lagi2 student U,mesti mantop bab2 pc ni. Lepas kahwen,mmg saya dan suami duduk berasingan sbb kami lain U.

Then,lps tu..bila dah abis study saya dok di Gombak.Nk kate senang..xdelah,semuanya cukup2 je.Barang2 rumah pun yang basic2 je.Time bln pose mmg seronok.Ramai yg dtg mkn kt rumah.Even berlaukkan ikan kering..yg penting ukhwwah.Kwn2 suami saya yang bujang2 pun selalu gak dtg rumah mkn.Tu pun pembawa rezeki even bukan dr segi wang ringgit.

Bab ekonomi kena pandai jimat.Syukur,saya dan suami mmg sekepala.Xdelah sorang je berjimat.Sume kami pk sama2.Toleransi n tolak ansur tu penting. Silapnya skrg ni...ramai ibu bapa x bagi support kat anak2 yang nak kahwen awal.Jgn nk kate anak tu menggatal,kejam namenya...org dulu2 kalo cmtu lg gatal la maknanya.Hu3..kawen umur belasan tahun. Mak mertua saya kalo ade orang ckp anak die kawen ms bljr,die akan bls yg die dulu 14 tahun dah kawen..he3.

Maksud support kat sini bagi saya bukan dr segi wang ringgit.Yang paling penting mental anak2.Support anak n tunjuk ajar die cmne tanggungjawab,cmne nk budget ekonomi..brlah anak smgt.Kebanyakan ibubapa dan orang sekeliling suka memandang wang ringgit.Sedangkan mereka x tahu orang yang banyak duit pun ade yg x bahagia.Betul x?

Mak saya

Mak saya selalu ckp La Tahzan..jgn peduli apa ornag kata.Bukan kita buat benda x betul.Duit boleh dicari.Rezeki ade kat mana2.Kita dapat berjalan dgn dua kaki pun rezeki juga.Ade orang x dpt berjalan..Mak selalu ckp..orang tak ingat semua nikmat tu.Orang selalu pk duit..duit..duit.. Sedangkan benda yang simple2 diletak tepi.Ingat 5 sebelum 5...tu lah yang selalu dia ckp..

Dengan kata2 smgt mak saya lah,apapun kami "abg n sayang' redah jua. Bab duit ni boleh cari.Kami pun xdelah nk minta2.Kalo xde duit,diam je lah.Tapi..kalo orang nk bagi..kami x tolak.He3.Rezeki namanya.Esok2 jika Allah izin rezeki kami byk,kami kongsi dgn org lain pulak.

Mak saya juga cerita cmne dulu die berjimat.Kalau ade duit guna mcmmane.Simpan separuh,guna separuh.Beli barang yang penting.Kalo ade duit lebih (mak panggil duit tepi) beli barang yang nampak.Cam perabot,kereta..dll.Baru puas hati.Kdg2 kita ni duit abis kat jln n mkn.Betul tak?Lps tu..jangan membazir.Gune elektrik macam mana.Guna air..semuanyalah..Maklumlah..mak saya kan Pembantu Tadbir(kewangan).Dan..segalanya saya jadikan ilmu untuk saya hidup berumahtangga..

Dan akhirnya..alhamdulillah,Allah izin kami berjiwa tenang je..duit x byk pun x serabut.Apa yang penting bahagia.Bersyukur saya sgt2 sbb ade mak n hubby yang berminda terbuka.

Suami saya

Suami saya lak..b4 kawen result die teruk.Maaf ye abg,bkn sayang nk kata..tapi..mmg betul n nk share.Hu3.Sampai parent kena panggil g UIA tu.Ni semua sebab abg ckp xde org yang control mase die.Abg mmg minat sgt dgn bola sepak.Tau jelah training cmne.Main bola mula kul 9 abis kul brp???Bila nk study.Pastu dgn persatuan die lagi...Lps kahwen,pening gak saya nk buat dgn CGPA die..nk ikutkan nak dpt 2.5 pun susah kot.Bila dah berdua,sume jd smgt.Study mlm2 pun ade yg teman.Pastu..bab mkn xyah pk..mmg dah sedia.Saya mmg suka memasak.Semuanya ade orang jaga.At last..my hubby grad dgn 2.7(maaf coz publish lak CGPA kat sini).Even below 3 pointer..cukup bagus dah.Kalau tau cmni..baik kawen cpt ..blh dpt pointer lebih...he3..


Till then.Ni coretan saya.Even adik saya (Md.Z) cume kerja biasa2 je.Tapi..saya tau die boleh sebenarnya jadi suami yang bertanggungjawab.Tepuk dada tanya iman.Jgn lupa semua pesan mak.Pada yang terbaca coretan saya ni,kalau ade yang terasa saya minta maaf.Sbb saya cukup sensitif bila orang dok bising tang kahwin masa belajar or kahwen muda.

Nasihat saya..bila dtg ke walimah org,doakan yang terbaik untuk mereka di dunia dan akhirat.Tak kisah le pengantin tu tua ke,muda ke,belajar ke,x kerja ke..semua Allah dah tentukan.Allah dah kate die akan nikah pada hari itu..maka dijabkabulkanlah sipulan dgn sipulan.Cmtu gak ajal kita..tidak akan cpt atau lambat sesaat pun.Pikir2kan lah sidang dewan sekalian..

16 comments:

  1. Saya sokong en3 no 200%..betul..betul..betul..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam admin. Thanks for sharing. Good entry kali ni. I like. Mcm sis latifah ni, mmg i pun sokong hehehe. Anyway, free2 jemput datang ke blog i untuk info2 kekal fit dan slim.

      >>> Slim & Fit Semulajadi!<<<

      Delete
  2. salam...akak..suke nye saya bace entri akak ni..
    kalu lah famly saya mcm famly akak kan seronok..saya dah byk kali mtk izin ma dan abah saya utk bnikah.tp mereka x izinkan.alasan nya,saya masih belajar.dan teman lelaki saya juga msih belajar..kami cume nk mencari redha ilahi..saya sedih kak..saya tak tau ape yg ptot sya buat..

    ReplyDelete
  3. wslm..baru perasan komen ni..ibu bapa mmg ada perasaan mcm tu dik..ape pun kena byk berdoa dan buktikan kita boleh..sbbskrg zaman da berubah..mcm2 blh buat dlm 1 masa..contohnye..online ni..akak doakan semoga ma n abah terbuka hati nanti..amin..jgn sedih2 ye..

    ReplyDelete
  4. Salam kak.
    saya tengah baca blog pasal kahwin ketika belajar,then terjumpa blog akak.
    kadang2 sy rasa marah sgt dengan masyarakat kita ni yg dah biasakan sangat dengan masalah hantaran dan belanja kahwin ni.
    saya tengah buat master,dan insyaAllah nak sambung phd terus lepas ni.dah banyak kali saya bagitau niat sy untuk ajak bf sy kahwin masa belajar ni (sebab dia pun tengah belajar lagi).tapi tiap2 kali cakap pasal benda ni,sure akan gaduh lepas tu.semua pasal isu takde duit nak kahwin la..masih belajar la..
    tapi lepas baca entri akak ni,rasa surut sikit geram tu.thanks akak.

    ReplyDelete
  5. hai dizzy..normal la tu mmg selalunya masalah hantaran dan belanja akan timbul..lg2 skrg kawen da mcm2 trend.apapun semua tu kan duniawi..blh dibincang.ada byk yang boleh cut cost.

    mungkin bf dizzy belum bersedia..die nakkan yang terbaik..'TERBAIK' ni subjektif..banyak tafsirannya.mungkin die nak complete n stabil
    dahulu..

    all the best..moga berjaya dlm master n phd...jemput singgah lg ye..

    ReplyDelete
  6. hai, seronok baca entry ni..saya setuju kawin awal ni.. sebab saya juga akan melaluinya nanti.. Ibu bapa saya juga berfikiran seperti itu.. Walaupun macam-macam yang orang sekeliling kata.. kami wat x tau je..

    ReplyDelete
  7. Iqah..mudah2an semuanya dipermudahkan..main.dan sentiasa yakin bukan org2 yang berkata tu yg akan tolong kita..segala pertolongan semua dari Allah....

    ReplyDelete
  8. saya lebih suka jika bakal suami dapatkan pekerjaan terlebih dahulu sebelum mereka berkahwin kerana tanggungjawab seorang suami nie besar & alam berumahtangga menuntut sumber ekonomi yang cukup serta persiapan diri yang cukup bersedia. Apa pun,itu hanya pandangan peribadi & pengalaman saya. Bergantunglah kepada diri masing-masing kerana anda yg lebih mengenali diri anda, betul tak?!!hehehee. Nice blog (^_^)

    entry saya tentang tajuk nie (^_^):
    http://princehardy.blogspot.com/2011/07/berkahwin-pada-usia-muda-masih-menuntut.html

    ReplyDelete
  9. Salam mama qayyim..sy ske entry ni wlaupom da 4thn entry ni..ni sbb sy br jer mnta nk khwn awl ngn parents sy..tp kteorg ad mslh sbb msih blajr..bler da bce entry ni ley jg wt point utk kukuhkn lg nk mnta khwn awl..^_^…tq akak..^_^

    ReplyDelete
  10. setuju dgn awak. saya juga pelajar uitm. tahun akhir diploma. saya berkahwin masa cuti semester 3. mula2 mmg ramai pertikaikan. tapi saya ada mak dan abah yg sgt sporting. mak sy selalu pesan biarlah orang nak kata apa. asalkan kita tak buat benda yg Allah larang. bahkan pernikahan itu sesuatu yg indah. alamdulilah seronok sebenarnya kahwin sambil belajar. dan batch saya dah 3 orang yg sudah berkahwin. dan apa yg saya nampak, mmg dah ramai berkahwin masa belajar skrg ni. alhamdulilah. btw, nice to know you ^_^

    ReplyDelete
  11. Assalamua'laikum... sy ada banyak nak tnya soal kawin muda, sebab musabab insyaAlla sy berhajat akan kawin mudah.2014, 21tahun insyaAllah. Mohon doa kalian Allah permudah urusan, lembutkan hati mak ayah umi abah.... mohon ya firnash amirah and owner bagitahu macam mna nak kontek. Fb ke, wasup ke..

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum WBT dan Salam Sejahtera
    Satu perkongsian menarik tentang bekerja ketika belajar. Saya harap anda sudi ke blog saya JY Write tentang BEKERJA KETIKA BELAJAR DI IPT. Harap sudi singgah ke blog saya.

    Sekian
    JY Write

    ReplyDelete
  13. nice sharing sis..
    jemput tengok saya :)

    http://legasikekja.blogspot.my/2017/08/task-21-risiko-tanda-dan-rawatan-saya.html

    ReplyDelete
  14. Salam mama qayyim..sy suka baca entry akak ni . Walaupon dah 10 tahun berlalu ..Sebenarnya sy ada niat nak kahwin masa bljar ..Actually sy skrg tahun kedua belajar degree..umur sy 23 tahun. ..Sy penah tanya parents tapi diorg tak kasi sebab cakap sy masih beljar..BF sy tu dah ada keje tetap .and umur dia 25..tapi disebabkan family sy tak bagi kahwin lagi ..So kitaorg postpone dlu niat tu ..Tak tahu macam mana lagi nak cakap dekat family sy tu ..Hmm ..Macam macam alasan diorg bagi ..Nanti susah la sebab kena bahagi masa study dgn suami ..kena duduk berasingan la..Kalau pregnant nanti susah la kena postpone study apa bagai ..sy pon dah taktahu nak pujuk macam mana lagi dah. .Takot kang kena marah lagi kang ..hmm ..Bantu sy please mama qayyim

    ReplyDelete
  15. Kita samalah, ayah mcm okay. Umi and kwn umi salu suruh sy fikir sume bende2 buruk yg akn berlaku tu. Org lain tak faham, kita ad sbb klu boleh nk kawen mse study. Die pun dh keje. Sy tahu xde jln mudah. Kawen bkn untuk seronok je. Tp bila in relationship mcm ni, takut sgt belajar tu x berkat.. nak suruh jgn chat/contact ? Ingat senang ?! Tak.. anyway doakan yg terbaik untuk sy. Sy yakin Allah sebaik baik perancang. Kalau bkn skrg, nanti.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails