SALAM

buku tetamu

Friday, July 24, 2009

Bila anda pakai tudung (saya vs anak saya)

Saya dan Izzah 3 bln

Izzah sekarang..comelnya die

" Saliza,lepas ni awak kena pakai tudung".Ni cerita 18 tahun dulu.Malunya saya ketika itu.Saya berumur 9 tahun ketika itu.Masa tu saya darjah 3 dan selepas pengumuman nama-nama pengawas.Guru pengawas panggil saya dan suruh saya pakai tudung.Ketika sekolah rendah,saya hanya memakai tudung untuk ke sekolah agama saje.Sekolah pagi,saya free hair.Setelah saya dilantik jadi pengawas,baru saya pakai tudung.Macam tak ikhlas je pakai tudung kan...Disebabkan tak ikhlas tu la saya pakai tudung pun x konsisten.

Hakikatnya,menutup aurat ni memang wajib.Bersyukur sangat saya dapat tawaran bersekolah di SMKA.Jadi memang dah sebati saya berpakaian menutup aurat.Sejak tingkatan satu saya konsisten pakai tudung hingga sekarang kalau dengan bukan muhrim.Even di rumah mertua,saya tetap pakai tudung sehingga ditanya anak saudara.Jawapannya mudah..."sbb cik nak tutup aurat".

Anak saya pula,Izzah.sejak bayi lagi sudah pakai tudung.Bermula dia boleh duduk,seawal 6 bln saya sudah belikan die tudung dan memakaikannya.Izzah paling suka dgn baju kurung.Die panggil baju cantik.Bile die tengok saya bertudung,die akan mencari tudungnya.Camtulah,anak-anak sekarang.Anak-anak kena didik dari kecil.Then,berlembut,tp tegas dan berdisplin.Kena ckp sebabnya sekali.Bila kita ckp berulang kali,dia akan ingat dan dah set kat otak.Kata Dato' Dr.Fadzilah Kamsah..kena ckp 200 kali.

Anak saya lebih beruntung kerana mempunyai mama yang selalu belajar dan mengajar anaknya...he3.

Till then...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails