SALAM

buku tetamu

Wednesday, September 30, 2009

Menyusukan anak

Sebenarnya hrni saya plan nk update lg gambo2 masa raya.Tapi..bateri lak habis.So,saya pun buat la en3 ni.En3 menyusukan anak ni sesuai untuk semua.Tak kira lelaki atau perempuan coz lelaki pun akan ada anak gak n semestinya support isteri untuk menyusukan bayi.Zaman sekarang ni,orang dah tak macam dulu.Kalau dulu,bila anak diberi susu badan dikata orang susah coz xdpt nk beli susu tin yang mahal.Tapi,disebabkan kesedaran tentang kebaikan susu ibu,manuasia pun kembali kepada fitrah,dan saya pasti sekiranya seorang ibu dapat menyusukan anknya selama 2 tahun satu kebanggaan untuknya.Tambahan pula sekarang ni wanita banyak betul komitmen dengan bebanan kerjaya dan rumahtangga.

Cerita susu ibu masa raya

Nak juga tu diselitkan pasal raya.Masa raya haritu,ada gak cerita mengenai susu ibu ni.Saya memang breast feed anak saya secara exclusive.Semasa anak kedua pun exclusive gak even saya bekerja.Anak2 saya semua menyusu badan sehingga ada adik barulah berhenti.Sebab takut rahim mengecut pula.My friend Waziha pun memberi susu badan juga.Cuma masa bekerja diberi susu formula.Then,sorang lagi kawan saya yang baru melahirkan anak.Dr.Nadia...guess what,even dia selalu advice orang untuk bagi susu ibu tapi..dia x dpt beri breast feed exclusive kepada bayinya yg berusia 3 minggu.Sebabnya????


Penyebab ibu tidak dapat menysukan bayi sepenuhnya

1.Bayi lelaki memang kerap menyusu dan menyusu dengan tekun (pengalaman saya)

2.Ibu perlu lebih masa dengan bayi (kawan saya xde masalah untuk bgn mlm or sebagainya.Bila waktu bekerja ada iu memilih memberi susu formula kerana memudahkan pengasuh.Susu ibu (dalam botol) perlu direndam dalam air suam sebelum diberi pada bayi.Semasa anak kedua,ibu saya yang menjaga ketika saya bekerja.Jadi,xda masalah untuknya memanaskan susu bayi ni.

3. Puting susu melecet atau luka (hal ini berlaku sebab bayi terlalu lama menyusu dan bayi suka menggigit dengan gusi dan tarik puting susu ibu.Perkara nilah yang terjadi kat kawan saya tu.Selain kawan saya jiran saya pun macam tu juga.Mula2 saya pun camtu gak.saya kuatkan gak semangat.Sakit tu mmg sakit cuma saya tahan je.Lepas tu tanamkan dalam hati yang semua ni akan ok .Coz,masa kita dalam pantang nipple pun kena ambil masa gak nak biasakan dengan bayi yang sememangnya kerap menyusu.So,bila dah biasa nanti oklah.)

4.Puting bernanah (ada juga ibu yang xdpat nak susukan bayinya disebabkan nanah yang block susu keluar.Yang ni kena refer doktor coz takut nanti takut adainfection lain pula kepada bayi)

5.Infection lain pada nipple like mengelupas dan gatal2 (ni pun kena refer doktor.Coz ada org kena infection ni sampai demam.Biasanya ada cream khusus diberikan.B4 delivery saya biasa kena infection ni.Tapi,kena kerap bersihkan dan make sure nipple dalam keadaan tidak terlalu kering.Coz bila kering tu la yang menyebabkan lagi senang gatal)

Kalau nak dicerita memang banyak lagi tentang susu ibu ni.Kebaikannya untuk kesihatan bayi dan ibu,pahala belum lagi tu.Apa yang penting susu ibu ni anugerah Allah.Banyak faedah yang kita dapat.Ibu pun x perlu nk ke salon kuruskan badan coz menyusukan anak pun blh membantu(pengalaman saya).Sebagai ibu kita kena kuat dan ada semangat nk susukan anak.Memang macam2 dugaan.Saya pun pernah demam,x cukup tidur,kena bgn pagi,nak jaga anak2 yang kecil2.Doa saya esok2 anak2 blh jaga saya pula.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails