SALAM

buku tetamu

Tuesday, September 29, 2009

Hari Raya Aidilfitri 2009

SELAMAT HARI RAYA DAN MAAFKAN ZAHIR BATIN

Sebelum update psl raya ni..saya nk ucap Selamat Hari Raya n minta maaf kepada sesiapa yang mengenali saya a.k.a (liza,ummi,siti,kekja,mamaqayyim untuk kwn2 cyber) byknya nama..Harapnya lebaran ni dpt sama2 kita berubah lebih baik dr sebelum ni kesinambungan dr bulan Ramadhan yg sememangnya adalah bulan untuk membersihkan diri..

Raya kali ni mmg saya plan nk blk ke kg suami..Saya ada agenda tersendiri..Hu3.Even my hubby cam nk blk kg saya je..xpe..coz,biar saya susah dulu,asalkan senang kemudian.Buah pun masam dulu sebelum manis.So,as my heart instinct mmg saya dah agak my MIL soh blk ke rumahnya even plan asal saya blk ke Kundang Ulu on Saturday morning.Yelah,saya pun nk settle rumah saya dulu..Then,baru le blh blk kg dgn aman.

18 September 2009

Ring..ring...ring on Friday morning (sekolah diberi cuti istimewa).Pukul 6 pagi my MIL dah call suruh blk utk tlg masak.I know that even my hubby senyap je.Then,saya pun rutin cm biasa mengemas n as I planned before mmg nk buat cornflakes madu pagi Jumaat.Then,my hubby ckp kul 9 blk kg.Cam nk marah gak..coz susah nk buat decision sendiri.Nanti tak blk,riuhlah sekampung.That why,nk x nk kena blk gak.

So..saya pun cepat2 kemas semua.Baju dlm mesin basuh lagi.Lipat kain,siapkan cornflakes madu(bakinya yg xde cups saya bungkus bwk balaik kg) dan buat segalanya lah.Kemas rumah apa yg patut, just langsir bilik n cadar je saya x pasang.

Around 10.30 baru settle rumah.Then,anak2 pulak.Pukl 11.00 br nk bertolak.Singgah Labis coz nk cr cups n beli tudung utk bj raya saya yg usianya dah 6 tahun...Hu3.(recycle).

Tgh hari br sampai.Mak tgh masak .Rupanya ada mak buyung tp..mak ckp die xleh buat keja duduk n baring je..Then,mulanya die bercerita kalo die mengandung..bla..bla..bla..malas nk story.Saya diam je.Saya paham.Masa saya mengandung pun mmg rasa lazy tu ada.Kalo blh cm nk baring je.Every year saya pregnant.Badan saya pun x pernah berehat.Dulu pun bila my hubby yg buat kerja saya juga yg dikata.Sebenarnya hanya Allah yg tahu cmne mengandung ni.Apatah lagi saya ni bermasalah tulang belakang.Tapi..masa saya pregnant xde pun org perasan n still buat kerja mcm biasa.Just my hubby je yg bising x bg saya buat kerja byk2.Bila kita duduk sket,dah mula nk kata itu ini.Sedangkan kita ni dikira oku juga..

Saya pun terus buat apa yg patut.Sediakan barang2 nk masak untuk lodeh,n lain2.Then,petang sket tu barulah masak sup tulang.Tapi..confuse lak antara jintan manis n lada manis.Bila dah selesai masak.Hantar ke rumah2 saudara2 pulak.Rumah,Mak Yam,Mbah Tukiman,Kak Senah n Bibik.

Malam tu pulak,Kak La blk.Then,bwk langsir.So,bersengkang mata lah pasang langsir.Kesian anak2 tunggu kami.Bila dah settle semuanya.Barulah boleh baring.Masa tu jam pun dah dekat kul 1 pagi.Then,my backbones mmg jam sgt2.Allah je yg tahu sakitnya.Saya kena kuat coz Abdurrahman still need me utk menyusu..Esoknya..saya pun nk kena bgn pg untuk sahur.Rasanya mlm tu sy just tidur 2 jam je.Coz yg lain tu..buat susu anak2..melayan sakit belakang saya ni n susukan anak.

Bersambung sehari sebelum raya...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails