SALAM

buku tetamu

Sunday, October 25, 2009

Sabar...

Hari ini lebih baik dari semalam.Saya dapat menjenguk blog ni sebab anak-anak tidur serentak tgh hari ni.Selalunya jadual mereka berbeza.Semua tugas dah selesai.Memasak pun dah.Simple je,ikan tenggiri goreng,sambal belacan dan kailan ikan masin.

En3 kali ni tentang sabar.Selalu kita dengar orang cakap sabar ada hadnya.Ye..kadang-kadang saya pun begitu.Dengan anak-anak,suami,keluarga.Tapi..setelah saya baca satu buku ni..'Penenang Jiwa' buku yang telah diterjemah dari tulisan Imam Ghazali mmg sepatutnya kita sabar dari segala segi.Orang yang bersabar ni balasannya syurga.Mak saya cakap bila banyak membaca,banyak yang kita jumpa dan mungkin kita pun takut nak ketawa.Terfikir-fikir juga saya kenapa takut nak ketawa...kita ni,xnmpk macam nabi nampak.Yelah,kita lupa syaitan ni mmg wujud,tp kita xnmpk sebab tu kita berani buat salah,buat dosa.

Tentang sabar ni,ada macam-macam sabar.Sabar juga ada kaitannya dengan nafsu.Memang susah nak lawan nafsu.Opss..jgn ingat nafsu syahwat je..nafsu nak makan pun ye.Ada satu kisah orang tu teringin nak makan madu dan susu dengan roti.Ketika itu dia sakit.Tapi..bila pelayannya dtg bawa makanan tu,dia teringat yang tu semua adalah kehendak nafsunya.Then,dia pun x makan.Coz,die lebih rela bersabar untuk dapat rahmat Allah .Kita ni,macam-macam yang ingin.Ye x?Nak kereta lah,nak rumah,nak itu...nak ini..Sampai ada yang tak bersyukur.

Terkenang pula tentang saya sekeluarga.Kami hidup pun biasa je.Apa yang ada.Saya as a homemaker mmg buat yang terbaik for my family.Ekonomi keluarga saya yang jaga.Saya uruskan dengan yang terbaik semampu saya.Saya x kisah berkereta kecil..itu pun sudah cukup bersyukur.Dan kalau boleh biarlah anak-anak saya kenal susah sebelum senang.Tapi,bila ada org yang yang tidak berpuas hati dengan kita mcm mana ye??Kereta kancil dikata bukan kereta.Pelik tu...kena tukar kereta..Bimbang kewangan kami hanya kerana saya tidak bekerjaya...sedangkan kami selalu mengutamakannya.Memberinya wang setiap bulan walaupun kami boleh dikatakan gawat.Tuntutan Allah yang lebih utama sepatutnya.Tapi..saya tetap memikirkan tuntutan orang yang Allah cipta.Astagfirullah...Ya...saya kena sabar..Pekakkan telinga,kerana saya nakkan rahmat Allah.Dunia ni sementara saja....

Itulah saya kata,manusia ni tak pernah puas.Bila tidak dapat wang,rasa susah.Bila sudah dapat wang,disuruh berkereta besar.Esok lusa,bila dah ada kereta besar disuruh ada rumah besar...Umur semakin tiada,tapi tetap memikirkan dunia...

Apalah saya mengarut ni...mak saya cakap..jangan takut Allah ada.Allah Maha Mengetahui.Semoga saya dapat terus memperbaiki diri saya.Moga Allah ampunkan segala dosa-dosa kami dan bukakan pintu hati kami untuk tidak hanya memandang dunia.Amin...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails